byl němý, ústa neotevřel. Rezonují nám tyto biblické verše. Někdo jiný však může namítnout: no jo, ale počítá se to? Může někdo, kdo nemá tvář, nastavit druhou tvář? Je to opravdu známka Josefovy síly, že se udrží a mlčí. Není to naopak známka jeho slabosti, že se neumí postavit a je tak paralyzován, že neví, co říct? Toť otázka. Mlčení jako známka síly a krásného charakteru, toho, k čemu si myslím, že nás zve i Ježíš, není nutnost, ale dobrovolné rozhodnutí. Člověk stojí na křižovatce. Ví, že by mohl zasáhnout, bojovat, útočit, že na to má sílu, ale rozhodne se to neudělat. Podobně jako samotný Ježíš, který říká svým učedníkům, že klidně mohl v určitou chvíli povolat armádu andělů a zastavit své zatýkání. Měl tu možnost, stál na křižovatce. Mohl se takto rozhodnout, ale neudělal to. Stál na křižovatce a rozhodl se pro pokorné mlčení.
Když se však dívám na Josefa, nezdá se mi, že by si uvědomoval, že stojí na křižovatce. Ještě ve svém životě neprokázal, že se umí bránit, že umí bojovat. Jeho mlčení je spíše mlčením ze slabosti, ne ze síly. Neumí nastavit hranice a bránit se. Pokud bychom nahlédli trochu do jeho budoucnosti, tak uvidíme, že až jednou zesílí a dospěje a bude se cítit bratry ohrožen, tak zjistí, že je schopen na ně křičet a mluvit s nimi tvrdě. A teprve potom co má zkušenost s mlčením i křikem, se rozhodne opět mlčet. Jeho druhé mlčení a čekání je znakem jeho síly, ne jeho slabosti. Až o dvacet let později stojí na křižovatce a znovu se rozhoduje mlčet. Tentokrát je jeho mlčení mlčením Krista. Mlčením toho, kdo může mluvit, může křičet, může dát druhého do vězení, rozhodne se to však neudělat.
Není mlčení jako mlčení. Představte si rodinu. Rodiče spolu mají dlouhodobý, vleklý konflikt, který vyvrcholí zpravidla večer. Oba jsou unavení a jejich dny pravidelně končí boucháním dveří, křikem, nadávkami a občas rozbitými talíři. Bydlí v malém domě se svými dvěma dětmi. Jednomu chlapci je dvanáct a druhému patnáct. Tito chlapci slyší velmi dobře všechny hádky. Mladší z kluků většinou zaleze do postele, dá si sluchátka, celý se klepe a je z toho úplně nervózní, špatně spí. Jeho starší brácha, když už to nemůže vydržet, občas vyleze na chodbu a zařve na rodiče, že chtějí klid. Přidá se nějak do jejich boje. Oba stáli na křižovatce, ale ani jeden z nich si to neuvědomuje. Jeden se vydal doprava, druhý doleva. Každý se zachoval tak, jak mu to bylo nějak přirozené. Jedes se spíš schová, druhý jde do útoku. Později chlapci dospějí, každý z nich má manželku. V konfliktech zjistí, že se chovají stejně. Starší útočí na svou ženu a mladší se stahuje. Jednou se sejdou na pivu, baví se o tom, jak se jim daří v komunikaci s jejich ženami. Po dlouhém večeru blízkého povídání se navzájem shodnou: Brácho, chtěl bych být jako ty a umět říct ne, to se mi nelíbí. Druhý bratr se zasměje: Brácho, já bych chtěl být jako ty a umět mlčet. Od teď bratři ví, že při každé reakci na svou ženu se nachází na křižovatce. Můžou se zachovat tak, jak je jim to přirozené, nebo jak by se zachoval brácha. Najednou se z přímých cest, těch automatických reakcí, stávají křižovatky. Zachovám se jako já, nebo jako brácha. Mám tu možnost. Dokud si Josef neuvědomoval, že je na křižovatce a prostě přecházel křivdy mlčením, bylo to mlčení ze slabosti. Teprve když si později v životě Josef uvědomí, že stojí na křižovatce a že může bojovat nebo mlčet, rozhodne se mlčet. Teprve potom je jeho mlčení mlčení mzralého člověka.
Když ti druhý ukřivdí, pravděpodobně budeš volit jednu nebo druhou reakci. Útočit nějakým zpět, hůře či lépe, nebo se stáhneš. Jedna z těchto reakcí je ti asi přirozenější. Josefovi byl přirozenější ústup, mlčel. Ne proto, že by byl silný, že by se rozhodl z nějakého rozumného, dobrého důvodu zatím nezasáhnout a vyřešit to později. Ne, mlčí, protože bojovat neumí, je slabý. Možná si myslíš, že tvé reakce jsou automatické jako si to možná myslel i Josef, že nemůžeš jinak, ale není to tak. Jsi na křižovatce. A to že jsi se naučil odbočovat vždy doprava neznamená, že není možné zabočit i doleva. Jen je to trochu těžší, ale občas se to hodí. Jsi na křižovatce, rozhoduješ se. Dokonce i tehdy když si myslíš, že se chováš automaticky, nebo že nemáš na výběr.
Děj příběhu se stále odvíjí a jeho hrdinové neví, kam se jejich život bude dál ubírat. Právě teď jim není dobře. My však víme, že z velkého Božího příběhu nevypadli. Bůh si jejich slabostí, hříchů, schopností a nejlepšího úsilí geniálně použije pro jejich dobro, záchranu světa a svou slávu.